{"id":709,"date":"2024-03-15T10:50:39","date_gmt":"2024-03-15T08:50:39","guid":{"rendered":"https:\/\/armomedia.fi\/?p=709"},"modified":"2024-03-15T11:55:34","modified_gmt":"2024-03-15T09:55:34","slug":"paasiaisen-juhlinta-perhetraditiot-ja-naisten-kaunis-kutsumus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/armomedia.fi\/paasiaisen-juhlinta-perhetraditiot-ja-naisten-kaunis-kutsumus\/","title":{"rendered":"P\u00e4\u00e4si\u00e4isen juhlinta, perhetraditiot ja naisten kaunis kutsumus"},"content":{"rendered":"\n

P\u00e4\u00e4si\u00e4isen juhlinta istuttaa evankeliumin sanoman syv\u00e4lle<\/strong><\/p>\n\n\n\n

El\u00e4mme maaliskuun puoliv\u00e4li\u00e4, ja pian vietet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4si\u00e4isjuhlaa. Koko kristikunnan suurinta juhlaa. Kristuksen kuolemaa ja yl\u00f6snousemusta. T\u00e4ydellist\u00e4 uhria, joka on annettu meid\u00e4n puolestamme. Ja silti monien protestanttien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4si\u00e4inen ei n\u00e4y kovin merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla. Olen monesti miettinyt, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 kohtaa meid\u00e4n pit\u00e4isi oppia katolilaisilta ja ortodokseilta, vaikka olenkin monista asioista teologisesti merkitt\u00e4vist\u00e4 asioista heid\u00e4n kanssaan vakavasti eri mielt\u00e4. Heille p\u00e4\u00e4si\u00e4inen on merkitt\u00e4vin juhla kirkkokalenterissa, ja p\u00e4\u00e4si\u00e4isen juhlaan aletaan jo laskeutua tuhkakeskiviikosta 40 p\u00e4iv\u00e4n paastolla. Ja kun sitten p\u00e4\u00e4si\u00e4inen vihdoin koittaa, juhlaa vietet\u00e4\u00e4n viikon ajan kodeissa ja seurakunnissa heid\u00e4n tapojensa ja traditioidensa mukaan.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Tietenk\u00e4\u00e4n en ehdota, ett\u00e4 tekisimme lain kaltaisia traditioita, kuten monissa vanhoissa kirkoissa, joissa pahimmillaan aletaan etsi\u00e4 kristillist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4 Raamatun ulkopuolisista traditioista ja aletaan ehk\u00e4 nojata jopa enemm\u00e4n niihin kuin Jumalan Sanaan. En my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ajattele, ett\u00e4 tarvitsisimme uusia reformoitujen yhteisi\u00e4 tapoja juhlia – ik\u00e4\u00e4n kuin se olisi mahdollistakaan. Koko reformoidun liikkeen ajatushan on pit\u00e4yty\u00e4 Sanassa ja vain Sanassa. Meill\u00e4 reformoiduilla kristityill\u00e4 on jo Kristuksen yl\u00f6snousemusjuhla joka sunnuntai, ja se on teologisesti oikein. Koko kristillist\u00e4 seurakuntaahan ei edes olisi, jos ei olisi kuolleiden yl\u00f6snousemusta (1. Kor. 15:13-14). Yl\u00f6snousemus on meid\u00e4n reformoitujen el\u00e4m\u00e4n ja jumalanpalveluksen ytimess\u00e4. Mutta erityisill\u00e4 juhlatraditioilla on paikkansa kristityn el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, ja erityisesti ajattelen ett\u00e4 perheet voisivat l\u00f6yt\u00e4\u00e4 Sanan pohjalta ja omaan perhe-el\u00e4m\u00e4\u00e4n sopivia tapoja, jotka tukisivat kunkin perheen kasvua evankeliumin totuuksissa. Luen juuri toista Mooseksen kirjaa, ja sielt\u00e4 tuli sopivasti n\u00e4in p\u00e4\u00e4si\u00e4isen alla Vanhan testamentin p\u00e4\u00e4si\u00e4isen asetus, joka oli esikuvallista kaikkine k\u00e4yt\u00e4nteineen todelliselle p\u00e4\u00e4si\u00e4iselle, joka t\u00e4yttyi Kristuksessa. Jumala k\u00e4ski heid\u00e4n kertoa lapsilleen mit\u00e4 t\u00e4m\u00e4 juhla tarkoittaa, kun heid\u00e4n lapsensa kysyisiv\u00e4t israelilaisilta, miksi he juhlivat n\u00e4it\u00e4 juhlia (2. Moos. 12:25-27). He juhlivat, mutta juhlat osoittivat Jumalan suuriin tekoihin.<\/p>\n\n\n\n

Naisten kutsumus ja perhetraditiot<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Rebekkah Merkle kuvailee kirjassaan Eve in Exile<\/em> juhlien merkityst\u00e4 osana evankeliumia perheess\u00e4. Kirjassaan h\u00e4n puhuu siit\u00e4, miten naiset usein nyky\u00e4\u00e4n taistelevat miesten kanssa siit\u00e4, ett\u00e4 hekin haluaisivat opettaa ja johtaa seurakuntia ja perheit\u00e4. Mutta vaikka vain tietyt miehet on kutsuttu pastoreiksi ja Sanan saarnaajiksi, ja miehet johtamaan perheit\u00e4\u00e4n, on kaikilla naisilla mahdollisuus olla osa tuota evankeliumin kutsua ja totuuksien tuomista lihaksi paikallaan. Itse toivoisin naisten n\u00e4kev\u00e4n osansa suurena ja merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4, sen sijaan ett\u00e4 tappelisimme kuka saa tehd\u00e4 ja mit\u00e4 kristikunnassa. Julkinen Sanan opetus on kuin luuranko, se on t\u00e4rke\u00e4 runko, joka pit\u00e4\u00e4 kaiken pystyss\u00e4. Mutta t\u00e4m\u00e4n luurangon ymp\u00e4rille pit\u00e4\u00e4 viel\u00e4 saada liha. Pelkk\u00e4 luuranko j\u00e4isi muuten puolittaiseksi. Naisilla on Merklen mukaan mahtava mahdollisuus luoda t\u00e4t\u00e4 lihaa luiden ymp\u00e4rille esimerkiksi kotona juhlien ja perhetraditioiden kautta. Naiset kun usein ovat ne, jotka luovat kodin ilmapiirin, ettei koti ole vain sein\u00e4t ja paikka nukkua.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Mieti vaikkapa joulua, joka on meill\u00e4 Suomessa iso juhla. Muistinsa menett\u00e4nyt vanhus herkistyy kyyneliin kuullessaan lapsuutensa joululauluja, vaikka ei edes tunnista en\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rill\u00e4\u00e4n olevia ihmisi\u00e4. Laulut, hajut ja maut luovat erityisen muistij\u00e4ljen, joka ylitt\u00e4\u00e4 tiedollisuuden. Se on jossain niin syv\u00e4ll\u00e4, ettei sit\u00e4 saa pois ihmisest\u00e4. Kun et muista en\u00e4\u00e4 sanoja saarnoista, saatatkin muistaa laulut, hajut ja maut. Tietenk\u00e4\u00e4n ket\u00e4\u00e4n ei pelasta Raamatusta vieraantunut nostalgia. Ja juhlien toistuvilla muistoj\u00e4lkien luomisella voidaan ohjata ihmisi\u00e4 ep\u00e4terveesti kiinni ep\u00e4raamatulliseen tunnelmointiin tai traditioihin, jotka ovat ehk\u00e4 jopa vastoin Kirjoituksia. Silti uskon, ett\u00e4 jos vuodesta toiseen evankeliumin totuudet puetaan juhlien aikoina my\u00f6s lauluihin, ruokiin ja koristeisiin, ne saavat erityisen, syv\u00e4n sijan meid\u00e4n syd\u00e4mess\u00e4, jota mik\u00e4\u00e4n ei voi ottaa pois. Ei aika, ei vaihtelevat el\u00e4m\u00e4ntilanteet ja haasteet – ei edes muistinmenetys.<\/p>\n\n\n\n

Siisp\u00e4 itsell\u00e4ni on rukous ja missio rakentaa perhetraditioita p\u00e4\u00e4si\u00e4isen ymp\u00e4rille ja toivoisin meid\u00e4n naisten n\u00e4kev\u00e4n t\u00e4m\u00e4n haasteena ja erityisen\u00e4 kutsuna. Voimme rakentaa juhlia ja pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 p\u00e4\u00e4si\u00e4isen sanomaa kauneuden, ruokien, kodin ilmapiirin ja laulujen kautta. Voimme tukea sit\u00e4, mit\u00e4 perheemme lukee Sanasta ja kuulee seurakunnassa opetettavan. Voimme syvent\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 totuuksia luovuudella, jolla ei ole rajoja.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Milt\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4sis\u00e4isen vietto?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ehk\u00e4p\u00e4 nyt mietit, ett\u00e4 milt\u00e4 t\u00e4llaiset p\u00e4\u00e4si\u00e4istavat voisi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4? Meille p\u00e4\u00e4si\u00e4isen vietto viel\u00e4 hakee paikkaansa, mutta jaan muutaman vinkin, joita olen saanut yst\u00e4vilt\u00e4 ja netist\u00e4 etsiess\u00e4ni vinkkej\u00e4. Jotkut k\u00e4yv\u00e4t palmusunnuntaista saakka joka p\u00e4iv\u00e4 hiljaisen viikon tapahtumat l\u00e4pi joko leikkien, jutellen tai el\u00e4ytyen. Viimeiselle aterialle voisi laittaa sellaisia ruokia, joita Jeesus on ehk\u00e4 opetuslapsien kanssa sy\u00f6nyt. Pitk\u00e4n\u00e4 perjantaina p\u00f6yd\u00e4n voi kattaa synkill\u00e4 v\u00e4reill\u00e4 ja laittaa synke\u00e4n n\u00e4k\u00f6ist\u00e4 ruokaa (vaikkakin hyv\u00e4n makuista). Puhukaa ja lukekaa Raamatusta n\u00e4ist\u00e4 tapahtumista. Yksi tai kaksi laulua aiheesta, niin siin\u00e4 on jo juhla. Ja kun yl\u00f6snousemussunnuntai koittaa, p\u00f6yt\u00e4 ja koti laitetaan kauniisiin, kirkkaisiin v\u00e4reihin! Ruoka on v\u00e4rik\u00e4st\u00e4 ja iloista, sill\u00e4 on aika iloon ja juhlaan! N\u00e4in meill\u00e4 olisi sek\u00e4 luuranko ett\u00e4 liha luiden ymp\u00e4rill\u00e4. Mutta traditioiden ja perhetapojen luominen vaatii ty\u00f6t\u00e4 ja p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisuutta. On niin helppo menn\u00e4 sielt\u00e4 mist\u00e4 aita on matalin. Olen her\u00e4nnyt siihen, ett\u00e4 jos haluamme kasvaa Raamatun sanomaa v\u00e4litt\u00e4vien perhetraditioiden rakentamisessa, niiden eteen t\u00e4ytyy n\u00e4hd\u00e4 vaivaa. Juhlat eiv\u00e4t synny itsest\u00e4\u00e4n, eik\u00e4 tunnelmaa luoda istumalla aloillaan. T\u00e4ytyy mietti\u00e4 koristeet, laulut ja ruokailut. Ehk\u00e4 kutsua yst\u00e4vi\u00e4 tai sukulaisia juhlap\u00f6yt\u00e4\u00e4n. Mutta olen valmis tekem\u00e4\u00e4n n\u00e4it\u00e4 ja kasvamaan enemm\u00e4n palvelualttiudessa, ett\u00e4 meid\u00e4n perheess\u00e4mme Kristuksen suuret ty\u00f6t tulisivat n\u00e4kyviin arjessa ja juhlassa. Lasten ja meid\u00e4n aikuisten syd\u00e4miin voisi n\u00e4in syvemmin piirty\u00e4 se, ett\u00e4 Kristus on Herra, ja sit\u00e4 on totisesti syyt\u00e4 juhlistaa. On aika arjelle ja on aika juhlalle. Ja kristityill\u00e4 jos joillain on syyt\u00e4 juhlaan! Kristus on yl\u00f6snoussut! Hauta on tyhj\u00e4!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

P\u00e4\u00e4si\u00e4isen juhlinta istuttaa evankeliumin sanoman syv\u00e4lle El\u00e4mme maaliskuun puoliv\u00e4li\u00e4, ja pian vietet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4si\u00e4isjuhlaa. Koko kristikunnan suurinta juhlaa. Kristuksen kuolemaa ja yl\u00f6snousemusta. T\u00e4ydellist\u00e4 uhria, joka on annettu meid\u00e4n puolestamme. Ja silti monien protestanttien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4si\u00e4inen ei n\u00e4y kovin merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla. Olen monesti miettinyt, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 kohtaa meid\u00e4n pit\u00e4isi oppia katolilaisilta ja ortodokseilta, vaikka olenkin monista asioista teologisesti merkitt\u00e4vist\u00e4 asioista heid\u00e4n kanssaan vakavasti eri mielt\u00e4. Heille p\u00e4\u00e4si\u00e4inen on merkitt\u00e4vin juhla kirkkokalenterissa, ja p\u00e4\u00e4si\u00e4isen juhlaan aletaan jo laskeutua tuhkakeskiviikosta 40 p\u00e4iv\u00e4n paastolla. Ja […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":711,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[29,27,30,15,28],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/709"}],"collection":[{"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=709"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/709\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":729,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/709\/revisions\/729"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/711"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=709"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=709"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/armomedia.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=709"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}